Groepen

Sloebers (1ste en 2de leerjaar)

De jongste leden van onze beweging noemen we de Sloebers. KSA betekent voor hen spelen, spelen en nog eens spelen. Ze kunnen zich op elke activiteit verwonderen over de nieuwe ervaringen die ze opdoen. Hun levendige fantasie zorgt ervoor dat ze op reis kunnen naar eender waar, met eender wie, om eender welk probleem op te lossen.

Pagadders (3de en 4de leerjaar)

De Pagadders zitten halfweg hun carrière op de lagere school en zijn niet langer de jongste leden van KSA. Het is een enthousiaste bende die geregeld al echt samen kan spelen. De spelletjes worden al wat complexer. Lang stilzitten is niet aan hen besteed, in onze jeugdbeweging kunnen ze bewegen en willen vanalles uitproberen wat thuis niet kan.

Jongknapen (5de en 6de leerjaar)

De Jongknapen vinden in KSA vooral actie en spanning. Ze mogen zelf al eens het initiatief nemen om de activiteiten wat op te vullen, al houdt de leiding wel steeds een oogje in het zeil. Ze zijn de waaghalzen van KSJ-KSA-VKSJ, die graag in competitie treden met elkaar. In de jeugdbeweging mogen ze echt bij de groep te horen en nieuwe vrienden leren kennen.

Knapen (1ste en 2de middelbaar)

De leden van 12 tot 14 jaar heten in KSA de Knapen. Ze zijn stilaan 'groot' geworden en mogen de echte wereld gaan verkennen. Ze gebruiken de vrijheid die ze genieten als pubers om op avontuur te trekken. Ook in KSA kunnen ze met vanalles gaan experimenteren. Deze groep avonturiers is al redelijk zelfstandig geworden in al wat ze doen. De activiteiten worden al heel wat avontuurlijker en de vriendengroep heel wat hechter.

Sjo'ers (3de en 4de middelbaar)

KSA wordt voor de Sjo'ers een ontmoetingsplaats met vrienden. Ze zullen soms willen stilzitten om wat gezellig te babbelen, maar trekken er even graag eens samen op uit om de meest uiteenlopende stunten te beleven. De leid(st)ers zetten activiteiten op die een uitdaging vormen voor de leden en hen uitnodigen om samen te werken om hun doel te bereiken.

+16'ers (5de middelbaar)

Eens men 16 is geworden in KSA, komt men bij de +16’ers terecht. Ze zijn actief bezig een eigen identiteit op te bouwen en daarin kan KSA een belangrijke rol spelen. Ze nemen een zeker engagement op binnen de groep en hebben inspraak in de richting die het uit moet. Als jongeren kiezen ze ervoor zelf de handen uit de mouwen te steken en een steen(tje) bij te dragen. Daarnaast draait het natuurlijk ook vaak om gewoon in groep plezier maken en je eens uitleven, zonder je al te veel te moeten aantrekken van de eisen van de 'volwassen wereld'.

Hernieuwers (6de middelbaar)

Na het +16-jaar maken leden de overstap naar de Hernieuwers. In deze fase krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheidsgevoel en worden ze klaargestoomd voor de volgende stap: leiding worden. Deze aspirant-leid(st)ers krijgen, naast de talrijke activiteiten, ook de kans om zelf activiteiten voor te bereiden voor de andere leden.

Leiding (+18)